Czy tarcza sprzęgła jest naprawdę ważna

Czym tak właściwie jest tarcza sprzęgła

Właściwie mowa jest tu o najważniejszym elemencie sprzęgła w układzie przenoszenia napędu. Jest tak przez to, że jego praca polega właśnie na spowodowaniu oddalenia tarczy dociskowej od tarczy sprzęgła. W ten sposób moment obrotowy nie jest przekazywany z wału korbowego silnika na wałek korbowy skrzyni biegów. Dlatego bez oporów tarcza sprzęgła może być nazwana najważniejszą.

Elementy składające się na tarczę sprzęgła

Ta tarcza składa się z:

  • piasty
  • tarczy nośnej
  • tłumika drgań skrętnych

Pierwszy element to piasta poprzez którą jest kierowany moment obrotowy na odpowiedni wał.
Natomiast drugi jest to tarcza która posiada elementy cierne. Dzięki nim tarcze nie ślizgają się po sobie. Te elementy składają się z włókien szklanych, węglowych czy materiały organiczne. Choć zdarza się też, że złożone są ze spieków metalowych.
Tłumik drgań skrętnych jest sprężynami które jak sama nazwa wskazuje nie pozwalają na występowanie drgań skrętnych.

Awarie tarczy sprzęgła

Jeśli elementy cierne znajdujące się na tarczy nośnej zostaną starte, następuje tak zwane ślizganie się sprzęgła. Przez to uszkadza się docisk sprzęgła oraz koło zamachowe, a dokładniej przez rysowanie śrubami umieszczonymi na tarczy sprzęgła wcześniej wymienionych elementów. Dlatego przy podejrzeniu ewentualnej awarii warto ją sprawdzić, bo koło zamachowe jest droga do kupienia. Poza tym przez samo to jak kierowca jeździ zużywana jest tarcza sprzęgła. Jeśli elementy cierne są narażone na zbyt dużą temperaturę, w efekcie sprzęgło jest spalone.

Sposoby jazdy wpływające na zużycie sprzęgła

Przede wszystkim gdy wciskamy mocno i szybko pedał sprzęgła oraz podobnie energicznie go puszczamy, w rezultacie okładzina tarczy sprzęgła czyli wszystkie elementy cierne są mocno eksploatowane. Podobnie używanie półsprzęgła jest niedobra dla sprzęgła. Jazda na nim polega na nie dociśnięciu do końca docisku sprzęgła, poprzez to koło zamachowe jest lekko zwalniane, jednocześnie jednak elementy cierne są ścierane w wyniku kontaktu z kołem zamachowym. Zalecałbym więc jednak naciskanie pedału sprzęgła nieco wolniej, oraz unikania jazdy na półsprzęgle. Także podczas jazdy warto nie trzymać stopy nad pedałem sprzęgła gdy z niego nie korzystamy, zwykle minimalnie naciskamy na nie przez co eksploatowana jest cały czas tarcza sprzęgła, co widać dopiero po dłuższym czasie.

Koszty naprawy sprzęgła

Przy awarii sprzęgła niezwykle droga jest ewentualna wymiana koła zamachowego. Sama tarcza sprzęgła to o wiele niższy koszt, dlatego przy jego awarii należy go czym prędzej wymienić. Jednak gdy stopień przetarcia nie jest wcale tak duży dobrym pomysłem może okazać się regeneracja tarczy sprzęgła. W ten sposób cena może być niższa od wymiany całej części. Polega to na wymianie elementów ciernych tarczy, a także wyregulowaniu tłumika drgań czyli sprężyn tarczowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *