Czym jest ślizganie się sprzęgła – jak je rozpoznać i temu zaradzić?

Jedną z awarii układu napędowego w samochodzie jest potocznie zwane ślizganie się sprzęgła. Niektórzy nie wiedzą, że lekkie ślizganie jest procesem naturalnym i musi występować by samochód mógł ruszyć z miejsca. Z tego typu ślizganiem mamy do czynienia wtedy, gdy na włączonym biegu puszczamy pedał sprzęgła, a pojazd rusza i powoli nabiera prędkości. Wyrównuje to prędkość obrotową silnika, skrzyni biegów i kół. Sytuacja, w której sprzęgło nie jest wciśnięte, a ślizganie występuje jest sygnałem świadczącym o awarii. 

Jakie mogą być powody ślizgania się sprzęgła?

Najczęściej spotykanymi przyczynami takiej sytuacji jest:

– zużycie okładzin ciernych na tarczy sprzęgła i docisku będące efektem naturalnego procesu zużywania się sprzęgła,

– zaolejenie tarcz ciernych spowodowane wyciekającym ze zużytego wału korbowego olejem lub płynem hydraulicznym z uszkodzonego wysprzęglika,

– uszkodzenie wysprzęglika powodujące ograniczenie jego pracy, co w efekcie przypomina jazdę na półsprzęgle.

Czym jest jazda na półsprzęgle i jak wpływa na pracę sprzęgła?

Kierowcy czasem mają bardzo szkodliwy nawyk, który powoduje ślizganie sprzęgła i przyczynia się do jego szybkiego zniszczenia. Jeżdżą na tzw. półsprzęgle, czyli z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła. Może to nawet doprowadzić do spalenia sprzęgła, gdyż okładziny pod wpływem ślizgania bardzo się nagrzewają i czuć czasem nawet nieprzyjemny swąd.

Do zużycia sprzęgła przyczynia się też gwałtowne ruszanie, powodujące ślizganie i rozgrzewanie.

Jak poznać, że sprzęgło się ślizga?

Kiedy sprzęgło się ślizga daje bardzo charakterystyczne objawy, które łatwo rozpoznać. Pierwszym takim sygnałem jest gwałtowny wzrost obrotów silnika, przy nie zwiększającej się prędkości. Kiedy gwałtownie przyspieszamy, obroty silnika rosną, co pokazuje obrotomierz i głośność silnika, a prędkość nie wzrasta lub nieznacznie się zwiększa. Kolejnym objawem ślizgania się sprzęgła mogą być problemy z ruszaniem. W takim przypadku silnik moc wytwarza, ale nie dochodzi ona do kół. Ślizganie lubi występować na wyższych biegach, np. 3 czy 5, ale jeśli się pojawia bez wciśniętego pedału sprzęgła, nie jest normalne i świadczy o awarii, bez względu na to, na którym biegu jedziemy.

Co jeśli sprzęgło ślizga się tylko na zimnym silniku?

To, czy ślizganie pojawia się na rozgrzanym, czy zimnym silniku, zawsze jest objawem niepożądanym i świadczy o awarii, którą jak najszybciej powinno się usunąć. Co prawda jazda ze ślizgającym się sprzęgłem nie jest niemożliwa i przez krótki czas można zaryzykować, ale nie jest to wskazane bo prędzej czy później samochód nam wcale nie ruszy albo nie osiągniemy żadnej pożądanej prędkości. Możliwe są też kłopoty ze zmianą biegów. Jazda ze ślizgającym się sprzęgłem może narazić nas wkrótce na większe wydatki, gdyż wysoka temperatura wytwarzana podczas takiej jazdy wpływa niekorzystnie także na inne elementy układu napędowego.

Jak sobie poradzić ze ślizgającym się sprzęgłem?

Jeśli sprzęgło się ślizga nie ma innej rady jak wymiana i to najlepiej od razu całego zestawu sprzęgła, a nie poszczególnych elementów. Jest to podyktowane wysokimi kosztami robocizny i w efekcie tańsze, niż wymiana po krótkim czasie kolejnego pojedynczego elementu, jeśli się zepsuje. Należy zwrócić uwagę by mechanik przy wymianie dokładnie sprawdził wszystkie współpracujące ze sobą części by wyeliminować inne możliwe przyczyny ślizgania i zużycia sprzęgła, żeby potem nie okazało się, że nawet po wymianie sprzęgła czeka nas wymiana uszczelniacza wału korbowego, czy wysprzęglika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *