Focus – Objawy zużycia koła dwumasowego i jak o nie dbać

Ford Focus jest bardzo popularnym w Polsce samochodem. Pojazd ten produkowany jest od roku 1998 i regularnie były przedstawiane jego nowe wersje. Auto nie było drogie, wobec tego sporo kierowców chętnie nabywało nowe Focusy, prosto z salonu. Jak w większości aut, tak i w tytułowym Fordzie z czasem zagościło niezbyt lubiane przez kierowców rozwiązanie, czyli koło dwumasowe w sprzęgle. Dziś sprawdzimy co dzieje się gdy to koło zaczyna wykazywać objawy zużycia, oraz przedstawimy konkretne porady, które z pewnością przedłużą jego żywotność.

Czym jest koło dwumasowe?

Aby nasz poradnik był zrozumiały dla przeciętnego kierowcy, który nie musi wcale dobrze znać się na mechanice pojazdowej, na początku wyjaśnimy czym tak naprawdę jest tak zwana dwumasa. Otóż jest to element mechanizmu sprzęgła, który przyjmuje formę dużego stalowego, bądź żeliwnego dysku. Jest ono bezpośrednio przykręcone do silnika i obraca się wraz z nim. Dawniej koła były jednolite, dziś posiadają tak naprawdę dwie niezależne masy wirujące, połączone za pomocą silnych sprężyn tłumiących. Koło dwumasowe w Fordzie Focusie również wykonane jest w taki właśnie sposób. Dzięki mechanizmowi tłumiącemu łatwiej jest jeździć bez szarpnięć, a pedałem sprzęgła nie trzeba operować z chirurgiczną precyzją.

Objawy zużycia “dwumasy”

Niestety koła dwumasowe nie zapisały się w historii motoryzacji jako rozwiązanie szczególnie trwałe i bezawaryjne. Zwłaszcza przy nieumiejętnej jeździe samochodem mogą one bardzo szybko ulec uszkodzeniu, a wymiana nie należy do tanich. W miarę zużycia pomiędzy dwoma niezależnymi masami wirującymi zaczynają tworzyć się coraz większe luzy. Początkowo odczuwamy to jako delikatne szarpnięcia gdy dodajemy i ujmujemy gazu, na przykład jadąc w korku. Później luzy stają się tak duże, że w czasie pracy silnika na biegu jałowym słyszymy, jak pod maską coś głośno się tłucze. To właśnie uderzające o siebie elementy dwumasy. Również koła dwumasowe od Forda Focusa nie są wieczne, dlatego – zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć – warto przede wszystkim jeździć tak, by ich zbyt wcześnie nie zużyć.

Jak przedłużyć życie sprzęgła?

Ford Focus dwumasaDwumasy stosowane w Focusach są rozwiązaniami typowymi, wobec tego stosują się do nich również typowe zalecenia, które mają zapobiec przedwczesnemu zużyciu. Uważać trzeba zwłaszcza wtedy, gdy nasz silnik posiada duży moment obrotowy, więc narażone będą przede wszystkim auta z silnikami diesla. Koła dwumasowe nie znoszą jazdy przy zbyt niskiej prędkości obrotowej silnika i dużym obciążeniu. Unikajmy więc jak ognia sytuacji, gdy obroty spadają nisko, a my dla utrzymania prędkości wciskamy głęboko pedał gazu. W takiej sytuacji obowiązkowo zmieniamy bieg na niższy. Jako zasadę należy przyjąć nieschodzenie poniżej 2 tysięcy obrotów dla silnika benzynowego, oraz poniżej 1.5 tysiąca obrotów dla diesli. Nie tylko sprzęgło, ale również silnik nam za to podziękuje. Jednak nie należy przesadzać w drugą stronę, bo rajdowej jazdy dwumasy również bardzo nie lubią. Podobnie jak sytuacji, gdy ciągniemy autem ciężkie przyczepy, zwłaszcza w górzystym terenie i lubimy jednocześnie naciskać mocno na gaz.

Słowem podsumowania można powiedzieć, że zawarliśmy w powyższym poradniku swoiste kompendium wiedzy, które stosuje się nie tylko dla kół dwumasowych Forda Focusa. Pamiętajmy, że wymiana takiego sprzęgła jest na ogół bardzo droga, więc dobrze wziąć sobie do serca rady dotyczące oszczędzania dwumasy. Jeżeli jednak mleko już się rozlało i stoimy przed widmem wymiany sprzęgła, części dobrze kupić w jednym ze sklepów w sieci, na przykład na sprzegla24.pl. W ten sposób możemy zaoszczędzić nawet kilkanaście procent całej kwoty, a przy tak dużym wydatku będzie to zauważalna suma pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *