Koło dwumasowe – niezbędne informacje, z którymi musisz się zapoznać.

Co to jest koło dwumasowe i gdzie się znajduje?

Wnętrze koła dwumasowego to dość mocno skomplikowana konstrukcja. Nie różni się ono znacznie od koła zamachowego. Jego składowe stanowią dwie masy:

  • pierwotna
  • oraz wtórna.

Pierwsza z nich przymocowana jest do wału korowego i wyposażona jest w wieniec zębaty, który współpracuje z rozrusznikiem. Strona wtórna natomiast stanowi jeden z elementów strony pierwotnej i zamocowana jest łożyskami osiowymi oraz promieniowymi. Przestrzeń pomiędzy obiema masami wypełniona jest przez tłumik drgań skrętnych, który stanowi łącznik mas pierwotnej i wtórnej. Sprężyny oraz talerze są swego rodzaju ogranicznikiem dla wibracji powodowanych jednostką napędową.

Koło dwumasowe znajduję się w niemal wszystkich nowych silnikach diesla, a także w sporej części silników benzynowych.

Do czego służy koło dwumasowe?

Najważniejszym skutkiem jego zastosowania jest zdecydowane zwiększenie komfortu podczas jazdy samochodem. Przyczynia się ono bezpośrednio do:

  • uczynienia pracy silnika bardziej płynną;
  • wyeliminowania drgań, które generuje układ napędowy w czasie ruszania przy niskich obrotach silnika;
  • wykluczeniu szarpnięć auta przy redukcji biegów;
  • wydłużeniu żywotności skrzyni biegów oraz synchronizatora biegów.

W jaki sposób dbać o kondycję tej części?

Koło dwumasoweOtóż należy możliwie delikatnie ruszać pojazdem, tak by nie powodować jego szarpnięć. Spokojne popuszczanie sprzęgła eliminuje możliwość przypalenia tarczy – to również istotne podczas chęci oszczędzania koła dwumasowego w pojeździe. Warto także unikać wciskania pedału gazu w maksymalny sposób. To ostatnie jest szczególnie ważne gdy silnik pracuje na niskich obrotach.

Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego?

Przede wszystkim mogą one różnić się od siebie w zależności od tego z jakim samochodem oraz modelem silnika mamy do czynienia. Pierwszym sygnałem, który powinien zaniepokoić kierowcę są dźwięki takie jak:

  • klekotanie gdy auto znajduje się na neutralnym biegu;
  • stukanie pojawiające się przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu.

Pojawienie się podobnych sytuacji to powód do odwiedzenia swojego mechanika.