Koło dwumasowe – niezbędne informacje, z którymi musisz się zapoznać.

Co to jest koło dwumasowe i gdzie się znajduje?

Wnętrze koła dwumasowego to dość mocno skomplikowana konstrukcja. Nie różni się ono znacznie od koła zamachowego. Jego składowe stanowią dwie masy:

  • pierwotna
  • oraz wtórna.

Pierwsza z nich przymocowana jest do wału korowego i wyposażona jest w wieniec zębaty, który współpracuje z rozrusznikiem. Strona wtórna natomiast stanowi jeden z elementów strony pierwotnej i zamocowana jest łożyskami osiowymi oraz promieniowymi. Przestrzeń pomiędzy obiema masami wypełniona jest przez tłumik drgań skrętnych, który stanowi łącznik mas pierwotnej i wtórnej. Sprężyny oraz talerze są swego rodzaju ogranicznikiem dla wibracji powodowanych jednostką napędową.

Koło dwumasowe znajduję się w niemal wszystkich nowych silnikach diesla, a także w sporej części silników benzynowych.

Do czego służy koło dwumasowe?

Najważniejszym skutkiem jego zastosowania jest zdecydowane zwiększenie komfortu podczas jazdy samochodem. Przyczynia się ono bezpośrednio do:

  • uczynienia pracy silnika bardziej płynną;
  • wyeliminowania drgań, które generuje układ napędowy w czasie ruszania przy niskich obrotach silnika;
  • wykluczeniu szarpnięć auta przy redukcji biegów;
  • wydłużeniu żywotności skrzyni biegów oraz synchronizatora biegów.

W jaki sposób dbać o kondycję tej części?

Koło dwumasoweOtóż należy możliwie delikatnie ruszać pojazdem, tak by nie powodować jego szarpnięć. Spokojne popuszczanie sprzęgła eliminuje możliwość przypalenia tarczy – to również istotne podczas chęci oszczędzania koła dwumasowego w pojeździe. Warto także unikać wciskania pedału gazu w maksymalny sposób. To ostatnie jest szczególnie ważne gdy silnik pracuje na niskich obrotach.

Jakie są objawy zużycia koła dwumasowego?

Przede wszystkim mogą one różnić się od siebie w zależności od tego z jakim samochodem oraz modelem silnika mamy do czynienia. Pierwszym sygnałem, który powinien zaniepokoić kierowcę są dźwięki takie jak:

  • klekotanie gdy auto znajduje się na neutralnym biegu;
  • stukanie pojawiające się przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu.

Pojawienie się podobnych sytuacji to powód do odwiedzenia swojego mechanika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *