Koło dwumasowe – objawy usterki

Coraz częściej w samochodach montowane są dwumasowe koła zamachowe, co jest spowodowane wzrostem mocy i momentu obrotowego  nowoczesnego silnika. Ponadto, przemawia za tym również mniejsza pojemność i liczba cylindrów w silnikach. Jednocześnie tłumiki drgań w tarczach sprzęgła przestają spełniać podstawowe wymagania.

Jaka działa koło dwumasowe?

Koło dwumasowe znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Opiera się na działaniu dwóch mas, które poruszają się względem siebie. Sprężyny pomiędzy masami doskonale tłumią i ograniczają ich ruch, co sprawia że łagodniejsze jest przenoszenie momentu obrotowego z wału korbowego na sprzęgło.

Wiele osób zna dwumasę wyłącznie z wysokich kosztów, które są ponoszone przy wymianie.

Dwumasowe koło zamachowe – kiedy  wymienić? 

Uszkodzenie dwumasy może być poprzedzone przez szereg objawów, zaliczamy do nich, m. in.:

  • Specyficzne odgłosy podczas odpalenia i gaszenia silnika,
  • Uderzenia podczas przyspieszania na niskich momentach obrotowych silnika,
  • Dźwięki ze skrzyni biegów na biegu jałowym,
  • Wibracje odczuwalne na karoserii,
  • Uczucie drżenia sprzęgła.

Koło dwumasowe – uszkodzenie objawy 

Wymienione objawy mogą być także efektem zużycia sprężyn łukowych w dwumasie, zużyciem poduszek silnika, awarią układu wtryskowego. Dokładne określenie awarii koła dwumasowego musi być poprzedzone demontażem skrzyni biegów i sprzęgła. Dopiero wtedy zyskuje się pewność, samodzielne diagnozowanie w tym przypadku nie zdaje egzaminu. Stąd też zalecana jest wymiana dwumasy podczas wymiany sprzęgła, aby uniknąć dodatkowych kosztów robocizny. Można także w ten sposób zaoszczędzić na częściach, kiedy kupowane są one w komplecie.

Występowanie awarii dwumasy nie ma określonego momentu, jest to uzależnione od wielu czynników. W szczególności przekłada się na to styl jazdy, gdzie użytkowany jest samochód oraz obciążenia z którymi na co dzień się zmaga.

Dwumasa – zapobieganie awarii

Dwumasa może mieć wydłużony czas eksploatacji, kiedy użytkownicy samochodów przestrzegają kilku zasad:

  • Unikanie gwałtownego ruszania,
  • Spokojne przyśpieszanie na niskich obrotach,
  • Marginalnie występująca jazda z jednostajną prędkością przy zbyt wysokim biegu,
  • Używanie sprzęgła przy gaszeniu i odpalaniu pojazdu,
  • Zachowanie silnika w dobrej kondycji,
  • Niejeżdżenie samochodem z niesprawnym układem wtryskowym.

Odkładanie w czasie wymiany koła dwumasowego nie jest najlepszym posunięciem. Już przy pierwszych niepokojących sygnałach należy skontaktować się z mechanikiem, co pozwoli zapobiec dalszym usterkom, np. awarii skrzyni biegów, pęknięcia wału korbowego silnika.

Koło dwumasowe w automacie

Koło dwumasowe można znaleźć w samochodach z automatyczną skrzynią biegów i z zautomatyzowanym sterowaniem. Przy czym objawy uszkodzenia występują analogicznie jak w manualach, a potencjalne uszkodzenie określa wyłącznie mechanik.

Koło dwumasowe w DSG – objawy uszkodzenia

Najpopularniejszym modelem  automatycznej skrzyni biegów wyposażonym w dwumasę jest skrzynia DSG. I także w tym przypadku objawy są podobne, a ostateczna diagnoza jest stawiana przez specjalistów.

Sprawdzenie koła dwumasowego

Zużycie dwumasy można określić wyłącznie przy demontażu. Warto udać się do specjalisty, którego doświadczenie pozwoli postawić słuszną diagnozę. Osoby uczące się bardzo często błędnie analizują występujące luzy, które są w pełni naturalne. Ulegają usztywnieniu dopiero pod naporem skrzyni biegów.

W przypadku uszkodzenia, te luzy są o wiele większe i o wiele łatwiej dostrzegalne.

Sztywne koło zamachowe a dwumasa

Niektórzy decydują się na zamianę dwumasy na sztywne koło zamachowe. Nalezy jednak pamiętać, że przy takiej zamianie konieczna jest także wymiana sprzęgła kompatybilnego z kołem sztywnym – tarcza sprzęgła musi posiadać tłumiki drgań skrętnych. W komplecie znajdują się części, które zostały wyselekcjonowane  i w pełni spełniają swoją funkcję. W zestawie znajdują się:

  • sztywne koło zamachowe, zastępujące dwumasę,
  • tarcza sprzęgła z wmontowanymi tłumikami drgań
  • tarcza dociskowa
  • inne dodatkowe elementy: łożysko dociskowe, łapa sprzęgła, smar.

Podsumowanie

Koło dwumasowe, wbrew panującym przekonaniom, jest w wielu przypadkach rewelacyjnym rozwiązaniem. Warto jednak odpowiednio o nie dbać i właściwie użytkować samochód. W wielu przypadkach ich żywotność była zafałszowana poprzez cofanie liczników. Koło dwumasowe doskonale tłumi drgania przenoszone z silnika dbając o dobrą kondycję pozostałych elementów układu napędowego.