Konwersja z koła dwumasowego na sztywne koło zamachowe

Niemalże we wszystkich samochodach współcześnie produkowanych instalowane jest koło dwumasowe. Wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że taki element w ich pojazdach się znajduje. Orientują się oni w temacie dopiero wtedy, kiedy przychodzi do wymiany tego podzespołu lub całego zestawu sprzęgła. Okazuje się wtedy, że jest to dość problematyczne i kosztowne, a nie usunięcie usterki może wiązać się z poważnymi konsekwencjami mechanicznymi i jeszcze poważniejszymi kosztami finansowymi. Dlatego wielu ludzi radzi sobie jak tylko może i dopuszcza się aktu regeneracji koła dwumasowego. A gdyby tak dało się zastąpić dwumas czymś nie wymagającym tak dużej troski? Czy zmniejszałoby to komfort jazdy przy jednoczesnym zwiększeniu awaryjności silnika? Czy miałoby to w ogóle sens?

Sztywne koło dwumasowe – co to takiego?

Aby zrozumieć, czym jest sztywne koło zamachowe, należy najpierw objaśnić, jaką rolę odgrywa dwumasa w przeniesieniu momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów. Koło dwumasowe zostało stworzone po to, by niwelować drgania skrętne powstające przy przenoszeniu obrotów wału korbowego silnika na oś skrzyni biegów. W kole dwumasowym współistnieją dwa współosiowe elementy współpracujące ze sobą i wychylające się względem siebie nawet o 90 stopni. Jest to koło zamachowe podtrzymujące ruch obrotowy silnika wspomagający szybkie ruszanie i poprawiający parametr przyspieszenia samochodów. Drugim elementem w kole dwumasowym jest tłumik drgań skrętnych niwelujący niebezpieczne dla skrzyni biegów drgania i poprawiający przez to również kulturę pracy silnika. Stosowanie koła dwumasowego ma przede wszystkim sens silnikach generujący moment obrotowy od 300, 400 lub więcej niutonometrów.

Sztywne koło dwumasowe jest to nic innego jak zestaw zastępczy, który należy zakupić przy wymianie zużytego koła dwumasowego i pozostałych elementów sprzęgła. Sztywne koło zamachowe jest pozbawione tłumików drgań skrętnych które zostają przeniesione do tarczy sprzęgła wyposażonej w dużo większe niż oryginalnie sprężyny. Jest to rozwiązanie bardzo ekonomiczne i dość często wybierane przez kierowców głównie przez oszczędność.

Jaki wpływ na silnik ma sztywne koło zamachowe?

Niestety – jak to zwykle w życiu bywa – nadmierna oszczędność finansowa jest oszczędnością zaledwie pozorną. Okazuje się bowiem że współczesne silniki projektowane są przy pomocy bardzo skomplikowanych i dokładnych symulacji, co sprawia, że można przyjąć, iż pracują one w zasadzie na granicy wytrzymałości i nie ma tu miejsca na duży margines błędu. Pozbawienie silnika koła dwumasowego i zastąpienie go sztywnym kołem zamachowym powoduje, że nie są niwelowane groźne dla skrzyni biegów drgania. Zatem sztywne koło dwumasowe, choć pozornie wydaje się tańsze tańsze, może w szerszym ujęciu generować poważne awarie i większe koszty napraw.

Można co prawda sprawdzić, czy nasz silnik ma możliwość zastąpienia koła dwumasowego kołem zamachowym sztywnym. Ma to bowiem sens w przypadku, kiedy ta sama skrzynia biegów jest stosowana również w modelach o dużo większej mocy. Będzie to znaczyło tylko tyle, że pozostawiono nam spory margines błędu i można zaryzykować instalację elementu, jakim jest sztywne koło zamachowe.

Mniejsze ryzyko wystąpienia poważnych awarii zachodzi w przypadku silników benzynowych, które generują zdecydowanie mniejsze drgania, a koło dwumasowe stosuje się w nich jedynie do tłumienia wibracji powstających na bardzo niskich obrotach. Pamiętajmy zatem, że po głębszej analizie parametrów naszego silnika, może się okazać, iż będziemy mieć możliwość instalacji sztywnego koła zamachowego. Należy jednak pamiętać, że jest to zawsze duże ryzyko, ponieważ projektanci silników przewidują zwykle dla nich ściśle określone parametry pracy i jeśli je przekroczymy, możemy za to słono zapłacić w przyszłości..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *