Sprzęgło DSG 2.0 TDI i jego specyfika

Ciężko znaleźć na rynku motoryzacyjnym skrzynie biegów dającą większą frajdy z jazdy niż skrzynia DSG. Z tym wynalazkiem, choć jest to pojęcie bardzo względne, może jedynie konkurować bezstopniowa skrzynia biegów montowana na przykład najnowszych samochodach marki Audi. DSG to zostało jednak wprowadzone na rynek przez Volkswagena, który zadziwił świat nowym wynalazkiem i zrewolucjonizował rynek automatycznych skrzyni biegów. Od tej pory zmiana biegów nie odbiera samochodom mocy i nie pozbawia kierowcy przyjemności z jazdy anihilując wręcz wszelkiego rodzaju szarpnięcia i niekomfortowe zachowania, jakie dotychczas można było odczuwać zanim rynek zawojowało DSG.

Sprzęgło i skrzynia DSG – o co chodzi?

Rozwinięciem skrótu DSG jest Direct Shift Gear, czyli w wolnym tłumaczeniu natychmiastowa zmiana biegów. Specyfika budowy DSG polega na tym, że w jednej obudowie zamknięto tak naprawdę dwie skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem, z którego jedno odpowiedzialne jest za przełączanie biegów parzystych, a drugie za biegi nieparzyste.

Rozwiązanie to nie tyle poprawia ekonomie, co zwiększa zdecydowanie komfort jazdy i osiągi pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów. Najciekawsze jest to, że w momencie, kiedy auto porusza się na danym biegu, kolejny jest już włączony i oczekuję tylko na sygnał ze sterownika, dzięki czemu nie traci się cennych sekund na wysprzęglanie i zmianę biegów. Daje to wrażenie ogromnie, wręcz niebywale płynnego ich przełączania, przy czym najlepsze osiągi i wrażenia z jazdy zauważa się w szczególności w silnikach wysokoprężnych (czyli w silnikach Diesla)!

Obecnie z omówionego powyżej rozwiązania korzysta z Skoda, Audi, Seat i przede wszystkim Volkswagen. Jak łatwo się domyślić, sprzęgło DSG jest nieco droższe i zwykle za samochód z taką właśnie skrzynią biegów należy dopłacić nawet kilka tysięcy złotych, choć w porównaniu z wrażeniami z jazdy jest to niewątpliwie wydatek nieduży.

Sprzęgło DSG 2.0 TDI – kilka słów o samym sprzęgle.

Jak w każdej skrzyni biegów tak i w skrzyniach DSG dochodzi – prędzej, czy później – do konieczności wymiany zużytego sprzęgła. Sprzęgło DSG 2.0 TDI niestety jest elementem dość drogim, ponieważ ceny tyh podzespołów produkowanych przez firmy Sachs i LuK rozpoczynają się od 1000 zł i w zależności od modelu mogą tylko rosnąć. Na pocieszenie możemy dodać tylko tyle, że dobrze zestrojony mechanizm podwójnego sprzęgła DSG 2.0 TDI gwarantuję poprawne jego używanie, co znacząco wydłuża jego żywotność w porównaniu do zwykłych podzespołów używanych w skrzyniach manualnych, tak często nadwyrężanych przez niesfornych użytkowników.

Na zakończenie dodamy, że oprócz sprzęgła DSG 2 0 TDI warto jest także wymienić koło dwumasowe ze względu praktycznego. Pozorna oszczędność i pozostawienie używanego już wcześniej koła dwumasowego zemści się w przyszłości większymi kosztami naprawy poważnych awarii spowodowanych nadmiernymi drganiami lub niedopasowaniem wymienianych elementów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *