Sprzęgło hydrokinetyczne – wady i zalety

Sprzęgło to element samochodu, który odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z koła zamachowego silnika na skrzynię biegów. W manualnych przekładniach najczęściej stosuje się sprzęgła mechaniczne, które są włączane i wyłączane za pomocą operatora, który znajduje się obok hamulca. W automatycznych skrzyniach biegów zaś, sprzęgło musi być aktywowane bez udziału kierowcy. Dlatego właśnie stosuje się w tym celu sprzęgło hydrokinetyczne.

Budowa sprzęgła hydrokinetycznego oraz zasada jego działania

Sprzęgło hydrokinetyczne składa się głównie z dwóch elementów. Jest to pompa, która zamocowana jest bezpośrednio do silnika, oraz turbina, która połączona jest mechanicznie ze skrzynią biegów. Oba elementy posiadają kształt wydrążonych walców, w których występują łopatki służące do odbioru i przekazania mocy. Silnik generując wysokie obroty wprawia w ruch pompę, która zaczyna się wykonywać ruch obrotowy. Znajdująca się w niej ciecz hydrauliczna wpływa to turbiny i zaczyna ją obracać, co powoduje przepływ momentu do skrzyni biegów i dalej na koła samochodu. Warto zaznaczyć, że pomiędzy pompą, a turbiną występują pewne straty, z czego wynika fakt, że turbina obraca się nieco wolniej.

Jak zdiagnozować uszkodzenie sprzęgła hydrokinetycznego

Uważa się, że sprzęgło hydrokinetyczne jest mechanizmem bardziej wytrzymałym od tradycyjnego rozwiązania ciernego. Nie występuje, bowiem sprzężenie mechaniczne, które w wysokim stopniu zużywa współpracujące części. Niestety z powodu przenoszenia dużych momentów i sprzęgło hydrokinetyczne ulega awariom. Najczęściej można rozpoznać jego uszkodzenie poprzez gorsze osiągi auta – słabsze przyśpieszenie. Często również awarie mogą sygnalizować problemy ze zmianą biegów lub niepokojące hałasy pochodzące z okolicy sprzęgła. Warto zaznaczyć, że podane objawy mogą również dotyczyć uszkodzonej skrzyni biegów, dlatego w przypadku ich wystąpienia zaleca się kontakt z doświadczonym mechanikiem zanim podejmie się naprawę na własną rękę.

Jakie są wady oraz zalety sprzęgła hydrokinetycznego?

Sprzęgło hydrokinetyczne posiada następujące zalety:

  • Duża wytrzymałość w porównaniu ze sprzęgłem mechanicznym – ciernym
  • Bardzo dobrze tłumi drgania
  • Niska awaryjność w szczególności w porównaniu ze sprzęgłem dwumasowym
  • Sprzęgło hydrokinetyczne utrzymuje optymalne obroty silnika, co wpływa pozytywnie na jego żywotność
  • Zapewnia płynne ruszanie oraz cichą pracę
  • Bardzo dobrze tłumi drgania

Sprzęgło hydrokinetyczne posiada również kilka wad, do których możemy zaliczyć:

  • Duże gabaryty oraz waga
  • Sprzęgło hydrokinetyczne powoduje nieco większa spalanie paliwa oraz gorsze przyśpieszenie w porównaniu ze sprzęgłem ciernym
  • Duży koszt zakupu

Zastosowanie sprzęgła hydrokinetycznego

Z uwagi na wysoki koszt oraz gabaryty sprzęgła hydrokinetycznego, najczęściej montowane jest ono w ciężarówkach oraz autobusach. Zapewnia ono również duży komfort kierowcy oraz pasażerom, dlatego chętnie korzystają z niego również producenci aut luksusowych. Sprzęgło hydrokinetyczne znajdziemy, więc na przykład w BMW 5 lub Audi A6.