Stan techniczny auta a wymiana / naprawa sprzęgła

Sprawne sprzęgło w samochodzie nie powinno dawać o sobie znać w jakikolwiek sposób, jednak gdy dochodzi do jego zużycia – które określić można jako stopniowe – większość kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, do czasu, gdy jest już za późno. Problem, zauważony po czasie, spowodować może bardziej rozległe uszkodzenia, a co za tym idzie, koszta związane z naprawą.

Jak zbudowane jest sprzęgło?

Do najczęstszych awarii tej części pojazdu dochodzi, zwłaszcza, w starszych używanych modelach. Nie jest, jednak związane to z ich awaryjnością, lecz z naturalną eksploatacją lub niewłaściwą i zbyt agresywną jazdą kierowcy. Golfy czy Passaty są jednymi z częściej występujących na naszych drogach pojazdach, dlatego nic dziwnego, iż jednym z powszechnych wyszukiwań części na stronach motoryzacyjnych jest sprzęgło passat b5.

Sprzęgło umiejscowione jest pomiędzy skrzynią biegów a silnikiem, a na jego całość składa się kilka niezmiernie ważnych elementów. Do nich zaliczyć możemy:

    • koło zamachowe – odpowiada za współpracę z wałem korbowym silnika
  • tarczę sprzęgła – przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów. Współpracuje z powierzchnią czołową koła zamachowego, do jej prawidłowego działania potrzebny jest docisk.
  • sprężynę talerzową – jest głównym elementem budowy docisku.
  • sprężyny tarczy – odpowiadają za redukcję drgań układu korbowego. W współczesnych samochodach zastępowane są przez dwumasowe koła zamachowe

Powyższe elementy przedstawiają podstawowy skład budowy sprzęgła ciernego, czyli tego, które występuje w większości samochodów osobowych. Oprócz tego, spotkać możemy: sprzęgło wielopłytowe – mające zastosowanie w motocyklach – oraz sprzęgło podwójne – mające zastosowanie w skrzyniach biegów DSG.

Co wskazuje na powolne zużywanie się sprzęgła?

Objawów pozwalających nam określić postępującą degradację sprzęgła w samochodzie jest kilka, jednak pamiętajmy, iż nie zawsze świadczyć one muszą akurat o uszkodzeniu tej części auta. Jednym z podstawowych sygnałów, mogących nas zaalarmować jest coraz większa trudność w naciskaniu sprzęgła – to jest, naciskając na pedał możemy mieć wrażenie, iż sprzęgło się przed nami “broni”. Poza tym, dochodzić może do trudności we wrzucaniu biegu pierwszego lub biegu cofania. Niewłaściwa i zbyt ostra jazda spowodować może natomiast przegrzanie, a następnie wytarcie tarczy. Czego skutkiem będzie szarpanie sprzęgła podczas ruszania.

Bez względu na aktualny stan techniczny naszego auta, warto zwracać uwagę na sposób, w jaki poruszamy się po drogach. Unikanie jazdy na “półsprzęgle” również okazać się może przedłużeniem żywotności sprzęgła. W używanych autach jego wymiana nie należy – zazwyczaj – do droższych czynności (chociażby sprzęgło passat b5), jednak jej odkładanie w czasie doprowadzić może do poważniejszych problemów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *